Bekkenfysiotherapie bij zwangerschap

Zwangerschap en bevalling kunnen ervoor zorgen dat u bekken- en bekkenbodemproblemen krijgt. U kunt bijvoorbeeld last hebben van bekken- en lage rugpijn, verzakkingen, seksuele klachten of problemen met plassen en ontlasten.
De Bekkenpraktijk biedt de cursus ZwangerFit aan om problemen tijdens en na de zwangerschap te voorkomen. Daarnaast biedt Bekkenpraktijk deskundige begeleiding bij problemen tijdens de zwangerschap of na de bevalling.

Problemen tijdens de zwangerschap

Veel vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap last van bekken- en lage rugpijn of pijn in de benen. Onder invloed van zwangerschapshormonen wordt het bindweefsel zwakker. De steunfunctie en soms ook de sluitfunctie van de bekkenbodem zijn verminderd. Dit proces is nodig om voor te bereiden op de bevalling. Soms kunnen er echter problemen ontstaan, zoals pijn, incontinentie of plas- en/of ontlastingsproblemen. De bekkenfysiotherapeut kan u helpen tijdens uw zwangerschap deze klachten te verminderen of laten verdwijnen.

Daarnaast biedt de Bekkenpraktijk een individuele voorbereiding op de bevalling. Na 30 weken zwangerschap kunt u samen met uw partner of iemand anders die u begeleidt tijdens de bevalling komen. In ongeveer een uur geeft de bekkenfysiotherapeut uitleg wat u tijdens de bevalling kunt verwachten en wat u kunt doen om de pijn zoveel mogelijk te verlichten.

Problemen na de zwangerschap

De bekkenbodem heeft tijdens de zwangerschap veel te verduren gehad. Na de bevalling is de druk van de baby op de bekkenbodem weg, maar het duurt nog even voordat de stevigheid van het steunweefsel en de spierfunctie van de bekkenbodem en buik zich hersteld hebben. Bij een normale, ongecompliceerde bevalling is dit vaak in 6-8 weken hersteld.

Na de bevalling kunt u bij Bekkenpraktijk terecht voor een Postpartum consult. Het herstel na de zwangerschap en bevalling is voor iedere vrouw anders. Tijdens dit consult wordt er besproken hoe uw herstel verloopt. Daarbij krijgt u advies  welke activiteiten u beter wel en niet kunt doen om het herstel te bespoedigen.

Soms treden er klachten op zoals pijn, incontinentie of plas en/of ontlastingsproblemen. De bekkenfysiotherapeut kan u helpen om de oorzaak van uw klachten in kaart te brengen. Samen met u wordt er een behandelplan opgesteld om zo snel mogelijk van de klachten te herstellen.

problemen tijdens de zwangerschap
problemen na de zwangerschap
Neem gerust contact op om een afspraak
te plannen.